dinsdag 3 december 2013

Tyrus63




BAAL‑M'ZER I
============
935 ‑ 929
B'lm'zr
‑‑‑‑‑‑‑--
Ook wel Baäl‑Manzer of Baäl‑Utsur of Baäl‑eser genoemd.
B'lm'dr (ug)
Ba‑'‑li‑ma‑an‑zer (akk)
Balbazeros (gr)
Betekenis:Baäl is een toevlucht(soord)

Baäl‑M'zer I wordt 43 jaar oud en begint dus pas op zijn 36e jaar te regeren. Hij werd geboren toen Hiram I ca.18 jaar was en op het punt stond om met zijn regering te beginnen.
Bron: Flavius Josephus in: Tegen Appianus {Laurentianus LXIX,22}:
I 18,121.".... Na de dood van Eirômos, ging de opvolging van de troon naar zijn zoon Baleazeros, die 43 jaar oud werd en 7 jaar regeerde."

De welhaast rimpelloze tijden van Hiram I zijn binnen een aantal jaren van de regering van Baal‑M'zer I voorbij. Hij krijgt eerst te maken met het uiteenvallen van het grote rijk van Salomo. Israël in het noorden met 10 stammen gaat zijn eigen weg onder koning Jeroboam en in het zuiden houdt Roboam twee stammen over rond Jeruzalem in het koninkrijkje Juda. Bij deze opvolgingsstrijd blijft Tyrus neutraal en Baäl‑M'zer I moet met beide staten geprobeerd hebben goede relaties te onderhouden.
Roboam huwt overigens Maacah, de dochter van Ab(i)shalom en zij zal de Asherah cultus in Juda introduceren (I Koningen 15:13).

 ncfps
See for more information and in the English language:




BAAL M'ZER I
============
935 -929
B'lm'zr
---------
Also called Baal Manzer or Baal-eser or Baal Utsur.
B'lm'dr (ug)
Ba-'-li-ma-an-zer akk)
Balbazeros (gr)
Meaning: Baal is a refuge (
place).

B'aal-M’zer I is 43 years old and starts to reign on his 36th year He was born when Hiram I was approximately 18 years and was about to begin with his reign.
Source: Flavius ​​Josephus: Against Appian {Laurentianus LXIX, 22}:
I 18.121. ".... After the death of Eirômos, the succession to the throne went to his son Baleazeros, who was then 43 years old and reigned for seven years."

The almost wrinkle-free times of Hiram I, are within a few years of the reign of Baal M'zer I passed. He has to deal with the collapse of the great empire of Solomon first. Israel in the north with 10 tribes goes his own way under King Jeroboam and in the south Roboam holds two tribes around Jerusalem in the kingdom of Judah. In this succession struggle Tyre continues to be neutral and Baal M'zer I must have tried with both states to maintain good relations.
Roboam marries incidentally Maacah, the daughter of Ab (i) shalom and she will introduce the Asherah cult in Judah (I Kings 15:13).

ncfps

Geen opmerkingen:

Een reactie posten