zaterdag 16 november 2013

Tyrus51


 

 
Salomon schrijft:
Bijbel: 2:1-8:
Toen zond Salomo aan Hiram, de koning van Tyrus, de boodschap: [Handel met mij] zoals gij met mijn vader David gehandeld hebt door hem ceders te zenden. Nu dan, zend mij een man, die bedreven is in de bewerking van goud, zilver, koper, rood purper, karmozijn en blauwpurper en die het verstaat graveerwerk te verrichten. Samen met de vaklieden, die met mij zijn in Juda en Jeruzalem en waarvoor mijn vader David gezorgd heeft. Zend mij ook ceder-, cypresse- en algumniumhout van de Libanon, want mij is bekend, dat uw knechten de bomen van de Libanon weten te vellen en zie, mijn knechten zullen uw knechten helpen om hout in overvloed voor mij gereed te maken, want het huis, dat ik ga bouwen, zal groot zijn en wonderbaarlijk zijn.”
“In ruil voor de houthakkers, die de bomen vellen, geef ik U 20.000 kor tarwe, 20.000 bath wijn en 20.000 bath olie tot voedsel voor uw knechten.”
 
En Hiram antwoordt:
Ik zend U dan een bekwaam man, begiftigd met inzicht, Hu‘am-bi, de zoon van een vrouw uit de dochters van Dan, wiens vader een Tyriër was; hij heeft verstand van de bewerking van goud, zilver, koper, ijzer, stenen, hout, rood purper, fijn linnen en karmozijn, van het vervaardigen van allerlei kunstwerk, dat hem opgedragen wordt tesamen met uw vaklieden en die van mijn heer, uw vader David.
Laat dan, mijn heer, de tarwe, de gerst, de olie en de wijn, die mij zijn toegezegd aan mijn knechten zenden. Dan zullen wij bomen vellen van de Libanon, zoveel als gij nodig hebt en ze op vlotten over zee naar Jafo brengen en gij kunt ze dan naar Jeruzalem brengen.
 
 
 
Solomon writes:
Bible: 2:1-8:
"Then Solomon sent to Hiram, king of Tyre, the message: [Trade with me] as you did with my father David by sending him cedars. Now therefore send me a man who is proficient in the processing of gold, silver, copper, red purple, crimson and blue-purple and who means to perform engraving. Along with the craftsmen who are with me in Judah and Jerusalem, and which my father David provided. Send also cedar, cypress and algumniumwood of the Lebanon, because I am aware that your servants can fell the trees of Lebanon and find sheets and behold, my servants shall help thy servants ready to make wood in abundance for me, because the house that I'm going to build will be great and wondrous. "-- "In exchange for the loggers, the felling, I give you 20,000 bushels of wheat, 20,000 baths of wine and 20,000 baths of oil to food for your servants."

And Hiram replies
"I send you a skilled man, endowed with understanding, Hu'am-bi, the son of a woman of the daughters of Dan, whose father was a man of Tyre; he understands the processing of gold, silver, copper, iron , stone, wood, purple, and crimson, and fine linen, of manufacturing all kinds of artwork, which instructed him together with your practitioners and that of my lord David thy father. Let then, my lord, the wheat, the barley, the oil and the wine, which I have been promised send to my servants. Then we fell trees of the Lebanon, as much as you need and bring them on rafts by sea to Joppa, and you can then bring them to Jerusalem. "
ncfps

See for more information and in the English language:

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten