woensdag 1 januari 2014

Tyrus87


 

BAAL‑M'ZER II
=============
854‑836
B'l‑m'zr
‑‑‑‑‑‑‑‑--
Ook wel Baal‑Manzer of Baal‑eser genoemd.
FJ:Badezoros (gr).
Ba'li‑ma‑AN‑zmri (ass).
Betekent: Baal is een toevluchtsoord
 
Bron 1:Flavius Josephus in Tegen Appianus I,18,124 {Laurentianus LXIX,22}:
"Hij [Eithobalos] kreeg als opvolger zijn zoon Badezoros, die 45 jaar leefde en 6 jaar regeerde." Badezoros moet overigens een verschrijving voor Baleazoros zijn geweest.
Bron 2: Inscriptie op een in Assur gevonden marmeren plaat slaat op een veldtocht van Salmanassar III:
"In mijn 18e regeringsjaar overschreed ik voor de 16e maal de Eufraat. Hasael van het Ezeldrijversland vertrouwde op de massaliteit van zijn troepen en stelde zijn troepen grootschalig in slagorde op. De Senir (Hermon), een bergtop tegenover de Libanon, vormde hij om tot een vesting. 16.020 van zijn soldaten sloeg ik neer met de wapens. 1121 van zijn strijdwagens, 470 van zijn ruiterpaarden én zijn legerkamp vielen in mijn handen. Om zijn leven te redden, vluchtte hij. Ik trok achter hem aan en sloot hem in te Damascus, zijn residentie. Zijn boomgaard hakte ik om, zijn korenschoof verbrandde ik met vuur. Tot aan het Hauran‑gebergte trok ik verder. Talloze steden vernietigde, verwoestte en verbrandde ik met vuur. Ik maakte buit. Ik trok op naar het gebergte Ba'lira'si, dat in de zee uitsteekt en tegenover Tyrus ligt. Een teken van mijn heerschappij richtte ik daar op. Ik ontving tribuut van Ba'limanzir, de Tyriër en van Jehu, de zoon van Omri. Op mijn terugweg richtte ik een teken van mijn heerschappij op naast dat van Tiglat‑pileser, de grote koning, die mij vooraf ging." Dat laatste moet in buurt van Arwad gebeurd zijn.
 
ncfps
 
BAAL M'ZER II
=============
854-836
b'l m'zr
---------
Also called Baal Manzer or Baal eser.
FJ: Badezoros (gr).
Ba'li-Ma-AN-z
mri (ass).
Means: Baal is a haven

Source 1: Flavius ​​Josephus in Against Appian I {Laurentianus LXIX 18.124 ,22}:
"He [Eithobalos] got Badezoros as successor, his son, who lived 45 years and reigned six years." Badezoros should otherwise have been a slip for a Baleazoros
Source 2: Inscription on a marble slab found in Assyria refers to a campaign of Shalmaneser III:
"In my 18th year of reign I crossed for the 16th time the Euphrates. Hasael of the Donkey Tracker country relied on the massiveness of his troops and set his troops scale in battle array.'s Senir (Hermon), a mountain opposite the Lebanon, he made to a fortress. 16,020 of his soldiers I hit down with the weapons. 1121 of his chariots, 470 of his rider horse and his army camp fell into my hands. To save his life, he fled. I pulled behind him and locked him in to Damascus, his residence. His orchard I cut, His sheaf I burned with fire. Until the Hauran mountains I moved on. Numerous cities I destroyed, devastated and I burned them with fire. I made booty. I pulled up into the mountain Ba 'lira'si, projecting into the sea and opposite Tyre. A sign of my reign I erected there. I received tribute from Ba'limanzir the man of Tyre and Jehu the son of Omri. On my way back I erected a sign of my reign next to that of Tiglath pileser, the great king, who went before me. "
The latter should be happened near Arwad.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten