Samemroumos betekent “verheven
hemelen” (smm rms). Deze naam komt ook voor als een wijk van Sidon (KAI 15).
Dit symboliseert de nauwe verbondenheid tussen Sidon en Tyrus, die er meestal
bestaan heeft.
Nonnos van Panopolis van Egypte
(4e-5e eeuw na Chr) heeft Philo gelezen, want deze
rapporteert in zijn Dionysiaka (XL 465-500), dat Ousoos de twee gedenktekens
op het eiland heeft opgericht, Vandaar zou de Melqart-cultus zich verder
ontwikkeld hebben. Ook Herodotos (5e eeuw v.C) heeft het al over
de twee zuilen bij de tempel van Herakles, die hij bezocht. En dat is weer
ver voor Philo van Byblos in actie kwam.
Weliswaar een reconstructie van
de tempel van Salomo, maar zo ongeveer in geringer formaat zal de tempel
later in Tyrus er uit hebben kunnen zien.
Opvallend is verder de relatief
kleine omvang van het Tyrus van het 2e millennium v.C. Dat geeft
voeding aan de gedachte, dat Ushu nog lange tijd belangrijker bleef dan de
rots in zee.
Afwijkende visies:
Albright stelt, dat Sanchuniathon
een vluchteling uit Tyrus was en in het 2e kwart van de 6e
eeuw v.C terecht kwam in Berytus. Een steekhoudende argumentatie daarvoor
ontbreekt echter.
G.Contenau laat (in boek 317 La
civilisation Phénicienne) Astarte op Tyrus geboren worden, wanneer hij het
heeft over het verhaal van Ousoos (blz 43).
|
Samemroumos means "exalted heaven" (smm
rms). This name also appears as an area
of
Nonnos Panopolis of Egypt (4th-5th century AD) has read Philo, because he reports in his Dionysiaka (XL 465-500) over the two memorials Ousoos founded. That is why the Melqart cult evolved on the island. Even Herodotus (5th century BC) has already mentioned the two columns at the
Although a reconstruction of the
|
ncfps
See for
more information and in the English language:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten