dinsdag 29 oktober 2013

Tyrus12


 

 
Samemroumos betekent “verheven hemelen” (smm rms). Deze naam komt ook voor als een wijk van Sidon (KAI 15). Dit symboliseert de nauwe verbondenheid tussen Sidon en Tyrus, die er meestal bestaan heeft.
 
Nonnos van Panopolis van Egypte (4e-5e eeuw na Chr) heeft Philo gelezen, want deze rapporteert in zijn Dionysiaka (XL 465-500), dat Ousoos de twee gedenktekens op het eiland heeft opgericht, Vandaar zou de Melqart-cultus zich verder ontwikkeld hebben. Ook Herodotos (5e eeuw v.C) heeft het al over de twee zuilen bij de tempel van Herakles, die hij bezocht. En dat is weer ver voor Philo van Byblos in actie kwam.
 
 
Weliswaar een reconstructie van de tempel van Salomo, maar zo ongeveer in geringer formaat zal de tempel later in Tyrus er uit hebben kunnen zien.
  
Opvallend is verder de relatief kleine omvang van het Tyrus van het 2e millennium v.C. Dat geeft voeding aan de gedachte, dat Ushu nog lange tijd belangrijker bleef dan de rots in zee.
 
 
 
Afwijkende visies:
Albright stelt, dat Sanchuniathon een vluchteling uit Tyrus was en in het 2e kwart van de 6e eeuw v.C terecht kwam in Berytus. Een steekhoudende argumentatie daarvoor ontbreekt echter.
G.Contenau laat (in boek 317 La civilisation Phénicienne) Astarte op Tyrus geboren worden, wanneer hij het heeft over het verhaal van Ousoos (blz 43).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Samemroumos means "exalted heaven" (smm rms). This name also appears as an area of ​​Sidon (KAI 15). This symbolizes the close relationship between Sidon and Tyre, which usually exist.

Nonnos Panopolis of Egypt (4th-5th century AD) has read Philo, because he reports in his Dionysiaka (XL 465-500) over the two memorials Ousoos founded. That is why the Melqart cult evolved on the island. Even Herodotus (5th century BC) has already mentioned the two columns at the temple of Herakles, which he visited. And that is far before Philo of Byblos came into action.
 
Although a reconstruction of the Temple of Solomon, but just about in smaller format, the temple in Tyre could have looked like.
 
  
Also striking is the relatively small size of the Tyre of the 2nd millennium BC That nurtures the idea that Ushu long time remained more important than the rock in the sea.
 
 
 
Differing views:
Albright argues that Sanchuniathon a refugee from Tyre and was in the 2nd quarter of the 6th century BC ended up in Berytus. However sufficient arguments are missing.
G.Contenau let (in book 317 La civilisation Phenicienne) Astarte being born in Tyre, when he talks about the story of Ousoos (page 43).
 
 
 
 
 
 
 

 


ncfps


See for more information and in the English language:

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten