Een dubieus begin.
----------------------
Hierombalos van Beiroet (14e eeuw v.C of eerder) is een
priester van de god Ieuo ten tijde van Mozes (?) en hij schrijft de
overlevering op voor de koning van Beiroet, Abibalos. De echte namen zullen
achtereenvolgens Hirambaal, Yam, Abibaal geweest zijn.
Sanchuniathon (13e eeuw v.C) leefde vóór de
Trojaanse oorlog en schreef zijn Fenicische geschiedenis op basis van de
werken van Hierombalos. Zijn echte naam was waarschijnlijk Sakonyaton (Sakon
heeft gegeven).
Philo van Byblos (2e helft 1e eeuw
na.Chr – 1e helft 2e eeuw na.Chr) vertaalt dus meer dan
1000 jaren later de Fenicische geschiedenis van Sanchuniathon in het Grieks.
De volgende, die met succes het stokje overneemt is
Eusebius van Caesarea (260-340 na Chr). Deze bisschop maakt gebruik van een
deel van de teksten van Philo van Byblos.
Vervolgens komen er dan Middeleeuwse teksten over dezelfde
geschiedenis, waardoor de informatie definitief tot bij ons is gekomen.
Lange tijd heeft men getwijfeld aan het waarheidsgehalte
van het verhaal en zelfs aan het bestaan van Sanchuniathon en Hierombalos. Sinds
de ontdekking echter van Oegarit sloeg de negatieve waardering geleidelijk
naar de andere kant door, waarbij het materiaal van Sanchuniathon zelfs voor
de bloei van Oegarit gesteld werd. Niettemin blijft het een gewaagde zaak om
alles zomaar als waar te accepteren.
Wat heeft dit nu met Tyrus te maken? Wel, Philo plaatst
een paar van de eerste mensen juist bij Tyrus (I 10,9 + 10,10).
|
A dubious start.
---------------------- Hierombalos Beirut (14th century BC or earlier) is a priest of the god Ieuo at the time of Moses (?) And he writes down the history for the king of Sanchuniathon (13th century BC) lived before the Trojan war, and wrote his Phoenician history based on the works of Hierombalos.
His real name was probably Sakonyaton (Sakon gave).
Philo of Byblos (2nd half 1st century na.Chr - 1st half 2nd century na.Chr) thus translates more than 1000 years later the Phoenician history of Sanchuniathon in Greek. The following, which successfully takes over the story is Eusebius of Caesarea (260-340 AD). The bishop uses some of the texts of Philo of Byblos. Then come over Medieval texts on the same history, making the final information that has come to us.
For a long time they doubted the veracity of the story and even the
existence of Sanchuniathon and
Hierombalos. However, since the discovery of
What does this have to do with
|
ncfps
See for
more information and in the English language:
ncfps
Geen opmerkingen:
Een reactie posten