De Tyriërs schijnen een heel ander slag mensen te zijn
geweest dan bijvoorbeeld de Giblieten van Byblos. Dat is uit enkele van de
brieven van El Amarna op te maken. Terwijl uit de brieven van Rib-addi een
wankelmoedig iemand naar voren komt, laten de brieven van Abimilki meer het
beeld zien van een gewiekste en meer op eigen gewin gerichte persoon zien. Nu
hoeft dat natuurlijk niet model te staan voor heel de bevolking van
resp.Byblos en Tyrus. Enerzijds zijn er wel de smeekbeden van Rib-addi,
anderzijds is er de zakelijke opstelling van Abimilki, die kijkt wat nog zijn
mogelijkheden zijn.
Toch zijn deze tekenen wel een voorbode van later tijden,
wanneer Sidon en Tyrus vaak gezamenlijk optrekken, maar is het Byblos wat
zich veelal afzijdig houdt. Een voorbeeld illustreert dit verschil helemaal:
bij de stichting van gezamenlijke vergaderplaats Tripolis in de 4e
eeuw v.C doen Tyrus, Sidon en Arwad mee, maar Byblos niet.
Bronzen harnachement uit 14e eeuw v.C.
H: 12.7 Br 15.3cm Louvre. Dieren en een griffioen.
|
The Tyrians seem to be a very
different breed in comparison with,
for example, the Giblites of Byblos. That's visible
in some of the letters of
El Amarna. While
in the letters from Rib-addi a vacillating
someone comes forward, let the letters from Abimilki show the image of a shrewd and more on personal gain seen oriented
person. Now of
course this does not represent all the people of
On the one hand there are the prayers
of Rib-addi,
on the other hand there is the business development of Abimilki, looking what
still possibilities there are.
Yet these signs could be a harbinger of later times, when
Harnachement
of brons out of the 14th century BC. H: 12.7 W: 15.3cm. Louvre.Aimals and a
griffin.
|
ncfps
See for
more information and in the English language:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten